Ultimativni vodič kroz cirkularnu ekonomiju
Ako ste tek ukoračili u svet cirkularne ekonomije ili ponešto znate, ali želite da osvežite neke stvari koje su vam već poznate, ne morate da tražite dalje. Na pravom ste mestu.
Nećete sve naučiti odmah. I ne treba. Cirkularna ekonomija se ne može naučiti u jednoj lekciji. Cirkularna ekonomija je novi pogled na svet, stav koji se postepeno usvaja. Ovaj vodič je start za svakoga ko želi da sazna više o ekonomskom sistemu koji vodi računa o našoj životnoj sredini i resursima sa kojima raspolažemo.
Sada živimo u linearnom svetu, svetu koji želimo da promenimo. Želimo da sa vama, zajedno, stvorimo cirkularni svet.
Šta je linearna ekonomija i zašto ona ne funkcioniše?
Linearna ekonomije je zasnovana na principu jednokratne potrošnje. Proizvodi koje koristimo napravljeni su tako da zadovolje neku našu potrebu u određenom vremenskom periodu, da bi nakon toga bili odbačeni kao otpad. Linearna ekonomija mogla je da funkcioniše u svetu u kome su resursi bili dostupni u izobilju, ali svi znamo da to više nije slučaj. Kako onda možemo da rešimo ovaj problem?
Reciklaža je rešenje koje mnogi smatraju logičnim i dovoljnim. Svi se možemo lako prevariti i pomisliti da ako recikliramo proizvode koje više ne koristimo, možemo da rešimo sve probleme. Jer spasili smo se slanja dotrajalih proizvoda na deponije. Ne stvaramo otpad. To je to. Ali to nije tačno.
Kada počnemo da razmišljamo o reciklaži, već je kasno. Reciklaža je poslednji korak koji treba da preduzmemo, onda kada su sve ostale opcije iscrpljene. Do kraja ovog vodiča saznaćete koje su to opcije.
Šta ekonomiju čini cirkularnom?
Hajde prvo da se malo bolje upoznamo sa cirkularnom ekonomijom. Koji su osnovni preduslovi koji moraju biti ispunjeni kako bismo neki sistem mogli da nazovemo cirkularnim?
- u cirkularnoj ekonomiji trudimo se da smanjimo korišćenje inputa na minimum, i bioloških (onih koji dolaze iz prirode) i tehnoloških (onih koje same proizvodimo);
- misija je da u cirkularnoj ekonomiji otpad svedemo na nulu (zero-waste) – svet u kome se otpad ne kreira je krajnji cilj, ali na tom putu prvi korak je da prvo smanjimo količine otpada koje pravimo;
- zadržavamo materijale koje sami proizvodimo (tehnološke materijale) u sistemu – ne smemo da dozvolimo vraćanje metala i različitih hemikalija koje stvaramo u prirodu jer se oni ne mogu vratiti nazad bez narušavanja životne sredine i povećanja zagađenja vode, vazduha i zemljišta;
- moramo voditi računa i o prirodnim resursima – iako njih smemo da vratimo u prirodu, moramo da pazimo na koji način ćemo to uraditi;
u cirkularnoj ekonomiji energija potiče iz obnovljivih izvora – kada pričamo o obnovljivim izvorima, nemojte misliti da je dovoljno da energija dolazi od vetra ili vode da bi bila obnovljiva; stanice za generisanje električne energije se moraju dobro planirati i postavljati na mestima koja neće dovesti do narušavanja ekosistema i ugrožavanja biodiverziteta; - svako korišćenje toksičnih materijala u cirkularnoj ekonomiji treba u potpunosti eliminisati;
- cirkularna ekonomija mora da učini naše živote boljim, jer ona ima smisla jedino ako, osim što čuva životnu sredinu, pomaže društvu da se razvija.
Na koji način možemo da učinimo da sistem u kome živimo postane cirkularan?
Sada je vreme da ponovo pričamo o tome koje opcije imamo na raspolaganju pored reciklaže. Treba da shvatimo da reciklaža nije jedini put niti jedino rešenje, i najčešće nije najbolji put a ni najbolje rešenje. Reciklaža je ono što radimo kada ništa drugo nije moguće.
Linearni sistem nam ne pruža mogućnost da resurse koje smo uzeli od prirode sačuvamo unutar sistema, već nas tera da ono što, naizgled, nije više upotrebljivo odbacimo i vratimo prirodi nazad, u oblicima koje ona ne može da prihvati na pravi način.
Cirkularni sistem priča jednu drugačiju priču. U cirkularnom sistemu, kada resursi jednom počnu da cirkulišu, gotovo da se ne vraćaju nazad.
Šta je to što je u cirkularnom sistemu toliko drugačije? Počnimo od samog početka.
Cirkularni dizajn
Cirkularni dizajn predstavlja jedan od glavnih preduslova cirkularne ekonomije. Kako znamo da je proizvod kreiran u skladu sa cirkularnom ekonomijom, šta je cirkularni dizajn?
Dizajn je cirkularan ukoliko je u procesu kreiranja proizvoda uzeto u obzir kako će se taj proizvod ili njegovi delovi koristiti nakon isteka životnog ciklusa proizvoda. Šta ovo praktično znači?
Ako smo kreirali telefon čiji je prosečni životni vek 3 godine, treba da razmislimo šta će se sa tim proizvodima i materijalima od kojih je sačinjen desiti nakon što se telefon pokvari. Da li će taj telefon moći da se vrati kod proizvođača, popravi i vrati na tržište (u niži cenovni rang), ili će se njegovi delovi iskoristiti za proizvodnju daljinskih upravljača, veš mašina, usisivača i slično.
Ako je proizvod prestao da radi, to ne znači da su materijali od kojih je sastavljen postali neupotrebljivi.
Materijali i delovi i dalje mogu da se iskoriste, i potpuno su funkcionalni u nekim drugim upotrebama (deo telefona koji nije razlog kvara može se iskoristiti u proizvodnji nekog drugog proizvoda).
Zamislite koliko se materijala i delova proizvoda baca na otpad samo zato što je neki delić proizvoda prestao sa radom.
Velike količine potpuno upotrebljivih delova se baci samo zato što nisu novi, iako njihov vek trajanja materijala prevazilazi vek trajanja proizvoda (vreme funkcionalnosti proizvoda).
Da li znate da su o Vašem mobilnom telefonu neki od delova napravljeni od zlata? Zašto bi bacali zlato ako telefon prestane sa radom?
Koji je cilj cirkularnog dizajna? Napraviti proizvod tako da je lako odvojiti zlato od mobilnog telefona nakon što telefon više ne možemo da koristimo.
Šta ovo znači? Ukoliko vodimo računa o cirkularnom dizajnu, možemo smanjiti do čak 80% negativnog uticaja proizvoda na životnu sredinu.
Šta mora da ima proizvod da bi mogao da opstane u cirkularnoj ekonomiji?
- osnovna ideja je da proizvodi u cirkularnoj ekonomiji treba da obezbede zadovoljavanje naših potreba, ali bi to trebalo da čine uzimajući manje resursa iz prirode i koristeći energiju koja dolazi iz obnovljivih izvora;
- cirkularni proizvodi su multifunkcionalni, oni mogu da zamene nekoliko drugih proizvoda i tako dovedu do smanjenja upotrebe resursa;
- cirkularni proizvodi su modularni – dizajnirani su tako da su zamene delova i popravke moguće; dobar primer iz prakse je kompanija IKEA koja u svom asortimanu ima široku ponudu proizvoda koji se mogu menjati i prilagođavati ukusima potrošača i uz to je njihova reparacija olakšana zbog materijala koji se koriste ali i načina na koji je nameštaj sklopljen.
Cirkularna proizvodnja
Ako smo proizvod dizajnirali na cirkularan način, ali ga ne proizvodimo na cirkularan način, nismo uradili dovoljno i ne možemo da kažemo da je naš proizvod cirkularan. Cirkularan dizajn jeste preduslov, ali je cirkularna proizvodnja takođe neophodna.
Ništa nam ne znači što je naš proizvod dizajniran kako treba, kad koristimo previše resursa za njegovu proizvodnju i koristimo energiju iz izvora koji nisu obnovljivi.
Kako izgleda cirkularna proizvodnja?
Postoji mnogo slučajeva u kojima je otpad u proizvodnji jedne vrste proizvoda sirovina u nekoj drugoj proizvodnji. Zašto onda ne bismo spojili ova preduzeća?
Kada se dva preduzeća povežu na ovaj način oni zajedno ulaze u industrijsku simbiozu. Industrijska simbioza je mnogo važna za cirkularnu proizvodnju, jer nam pomaže da sačuvamo resurse u sistemu i izbegnemo problem sa kojim se mnoga preduzeća susreću – šta raditi sa otpadom? Kroz industrijsku simbiozu oba problema se rešavaju istovremeno.
Još jedan način na koji je moguće eliminisati prekomernu proizvodnju i obezbediti efikasniju upotrebu resursa u proizvodnji jeste proizvodnja na zahtev.
Proizvodnja na zahtev danas više nije nepoznanica. Mnogi od nas su imali priliku da kupe odeću po meri ili naruče baš onakvu policu kakvu su zamislili. Ali, proizvodnja na zahtev je još uvek retka pojava, ili barem ređa nego što bismo voleli da bude.
Proizvodnja na zahtev neće učiniti zadovoljnim samo potrošače, koji će kupovati proizvode koje istinski žele. Uz proizvodnju na zahtev kompanije više neće morati da se trude da shvate šta je ono što njihovi kupci žele – kupci će im to sami reći.
Na taj način izbegava se prekomerna proizvodnja proizvoda koje niko ne želi da kupi.
Kompanije smanjuju troškove jer proizvode samo one proizvode koje će neko sigurno kupiti, kupci dobijaju šta žele, a priroda se oslobađa nepotrebnog tereta.
Modna industrija je ogromna pretnja za životnu sredinu. Napredak nauke i nova rešenja koja se nude mogu kompanijama da pomognu da svedu upotrebu sintetičkih boja i materijala na minimum. Ali ako kompanije nastave da proizvode proizvode koje ne mogu da prodaju, problem još uvek nije rešen. Zbog toga je proizvodnja na zahtev toliko važna.
Internet i savremene tehnologije ovde igraju značajnu ulogu. Postoje kompanije koje već sada omogućavaju personalizaciju proizvoda. Oni koji vole patike i sportsku opremu, u Nike-u mogu da kreiraju obuću i odeću kakvu žele.
Osim što želimo jedinstvene proizvode, često imamo i neke posebne želje. Patike treba da budu u boji koju volimo, oblika koji nam odgovara i u kome nam noge lepše izgledaju. Ne treba nam da Nike proizvodi patike koje nam se možda neće svideti. Treba nam da mi biramo kakve patike želimo.
Na taj način neće se desiti da gomila proizvedene obuće i odeće ne nađe svoje kupce i da posle raznih rasprodaja i pokušaja da se proda na kraju završi na deponijama. Takođe, poznato je da neki brendovi spaljuju proizvode koje nisu uspeli da prodaju kako ne bi ugrozili ekskluzivnost svog brenda i kako bi uspeli da održe visoke cene.
Cirkularna potrošnja
Cirkularni dizajn i cirkularna proizvodnja su uzaludni ukoliko ne naučimo da cirkularno koristimo proizvode. Ono što predstavlja ključ za uspešno funkcionisanje cirkularne ekonomije jeste da je promena neophodna u svakom segmentu privrede. Od nastanka proizvoda do načina na koji ga krajnji korisnik koristi.
Postoje različiti aspekti koji potrošnju čine cirkularnom:
- mogućnost popravke proizvoda – proizvodnja proizvoda visokog kvaliteta koji su dugotrajni (jer kako poznata engleska poslovica kaže – Nisam dovoljno bogat da kupujem jeftine stvari) i koji su proizvedeni na način koji omogućava popravku i zamenu dotrajalih delova; kada mi se pokvari telefon, želim da ga popravim a ne da kupim novi – dobro je za moje finansije, ali je dobro i za okolinu;
- prenamena proizvoda – pre nego što se odlučimo da nam neki proizvod više nije potreban, razmislimo o drugim načinima na koje on može biti iskorišćen;
- kada nam neki proizvod više nije potreban, uvek nam preostaje mogućnost da ga nekome poklonimo, umesto da ih bacimo ili čuvamo u podrumu dok ne istrule – tako štedimo prostor za odlaganje, čuvamo okolinu, a što je još važnije nekoga ćemo učiniti srećnim;
- tek kada smo iscrpeli sve druge mogućnosti, kada neki proizvod više ne možemo da popravimo, prenamenimo, niti poklonimo, moramo se postarati da on bude recikliran; ne želimo da kreiramo otpad;
- spora moda – stil se ne gradi kupovinom gomile najnovijih proizvoda, stil se gradi vremenom i gaji se iznutra. Nije nam potrebno nebrojano mnogo pari farmerki, cipela, haljina, suknji, jakni da bismo se izrazili. Uz takav pristup jedino što ćemo postići je da garderobu nosimo kraće i kupujemo češće. Ako vam je nešto lepo danas, verovatno će vam biti lepo i za godinu dana, dve, tri, pet. Ne morate da promenite ukus sa svakom novom sezonom;
- prestanimo da kupujemo stvari koje će nam možda zatrebati jednog dana jer taj dan obično nikada ne dođe; jedina posledica su ormani prepuni nekorišćenih jastuka i jorgana, tanjiri koji čekaju svečane prilike i ubodna testera kupljena na popustu jer možda vam zatreba nekad.
Priči tu još uvek nije kraj. Cirkularno dizajniramo, proizvodimo i koristimo, ali šta još treba da radimo cirkularno da bismo živeli u cirkularnoj ekonomiji?
Zakonski okvir za cirkularnu ekonomiju i novi poslovni modeli
Da bismo dizajnirali proizvode koji će omogućiti ekonomskom sistemu da cirkuliše, moramo da prihvatimo drugačiji način razmišljanja, drugačiji pristup potrošnji i vlasništvu.
Naučeni smo da posedujemo. Naučeni smo da ne možemo da vozimo auto ako nije naš, da ne možemo da usisamo kuću ako nemamo usisivač. Jesmo li u pravu? Da li je jedina mogućnost koju imamo ta da imamo u svom vlasništvu auto ili usisivač, veš mašinu, peglu?
Važno je da prestanemo da razmišljamo unutar balona u kome smo navikli da formiramo naše ideje, da ga se oslobodimo da bismo stvari videli na drugačiji način. Možda nije neophodno da platimo da imamo auto u svom vlasništvu. Možda možemo da platimo da ga koristim, samo ponekad, kada nam je potreban. To ponekad može biti svaki dan. Ali svaki dan po sat vremena.
Ne postoji nijedan razlog zbog kog bi trebalo da plaćamo da posedujemo auto koji će nas čekati na parkingu 8 sati dok mi sedimo u kancelariji. Zar ne?
Ali nismo naučili da mislimo na taj način. Biće teško promeniti čvrsto usađene navike i ideje o proizvodima koje koristimo. Ipak, moramo da pokušamo. Ne smemo da odustanemo samo zato što mislimo da je pred nama put koji nije tako lak. Menjajmo navike zajedno.
Koristi koje donosi cirkularna ekonomija
Sada kada smo barem donekle razumeli šta je to cirkularna ekonomija, hajde da razmislimo zbog čega je ona dobra za sve nas i zbog čega treba da se potrudimo da što pre i na što bolji način pređemo sa linearnog na cirkularni sistem.
Cirkularna ekonomija pruža nove mogućnosti i pogodnosti pojedincima, firmama, ali i društvu u celini.
Šta cirkularna ekonomija pruža pojedincima?
- prva i najznačajnija stavka na ovoj listi je zdravlje. Cirkularna ekonomija podrazumeva bolje upravljanje otpadom i smanjenje zagađenja vode, vazduha i zemljišta. Ovo utiče na zdravlje pojedinca, kako direktno, tako i indirektno, putem hrane koja se unosi.
- jednostavniji način života – zbog specifičnog načina korišćenja proizvoda, cirkularna ekonomija omogućava prebacivanje odgovornosti sa pojedinaca na firme, što dovodi do oslobađanja vremena i mogućnosti da se ljudi posvete stvarima koje ih čine srećnim.
- kreiranje novih radnih mesta u delatnostima za koje danas ni ne znamo da postoje.
Cirkularna ekonomija donosi velike koristi i za društvo u celini:
- smanjuje se emisija štetnih gasova (50% emisije može se pratiti do ekstrakcije i proizvodnje sirovina), a svi smo svesni činjenice koliko je alarmantno pitanje zagađenosti i koliko je važno da delujemo što pre;
- resursi se koriste efikasnije što znači da sa manje stvaramo više i gradimo lepši svet;
- hrana koja se proizvodi na cirkularan način je nutritivno bogatija;
- poboljšano zdravlje životinja – s obzirom na smanjenu ekstrakciju materijala iz prirode, čovek će u manjoj meri uticati na prirodna staništa divljih životinja – možemo da živimo bolje i lepše i da pritom sačuvamo živote mnogih ugroženih biljnih i životinjskih vrsta.
Konačno, kako bi cirkularna ekonomija mogla da postoji, neophodno je da ona pruža pogodnosti i za preduzeća, jer ukoliko preduzeća nemaju interesa da se uključe, cirkularna ekonomija neće moći da funkcioniše.
Postoji pet osnovnih pogodnosti koje preduzeća imaju od prelaska na cirkularno poslovanje:
- preduzeća koja prva pređu na cirkularan način poslovanja biće spremna da zadovolje potrebe svojih potrošača i tako sebi obezbede bolju poziciju na tržištu;
- ova preduzeća neće morati u hodu da rešavaju buduće probleme nestašice resursa i povećanja njihove cene, već će pokušati da budu nezavisna od eksterne nabavke resursa – preduzeća koja posluju cirkularno popravljaju ili repariraju već korišćene proizvode, uzimaju delove i materijale iz proizvoda koji više nisu upotrebljivi i/ili su u industrijskoj simbiozi sa preduzećima koja su im kompatibilna;
- preduzeća koja su se odlučila da posluju cirkularno mogu ostvariti velike uštede; procenjuje se da bi produktivnost u Evropi mogla da poraste za 3 posto do 2030. godine što bi dovelo do uštede od 600 milijardi dolara – priključite se onima koji su odlučili da uštede;
- preduzeća koja počnu sa prelaskom na cirkularno poslovanje pre promene propisa neće se morati na brzinu prilagođavati promenama i tako će izbeći da se odjednom suoče sa troškovima koji potencijalno mogu biti visoki; ona preduzeća koja se uključe u proces tranzicije sa linearne na cirkularnu ekonomiju na njenom početku, dobiće punu podršku, kako organizacionu, tako i finansijsku od strane različitih fondova i države – ova mogućnost neće stajati na raspolaganju preduzećima koja prekasno započnu proces tranzicije;
- prelazak na cirkularno poslovanje dovodi do dugoročnog rasta prihoda i profita.
Prelazak na novi način poslovanja nije nimalo lak. Zbog toga smo mi tu da vam tokom celog procesa pružimo podršku i pokažemo vam koje sve mogućnosti pruža cirkularna ekonomija.
Od nas možete da naučite osnove cirkularne ekonomije, ali vam možemo pomoći da naučite i mnogo više.
Tu smo da sa vama razvijamo cirkularne poslovne modele i cirkularne proizvode – onakve kakvi su potrebni baš vama u industriji u kojoj poslujete. Saznajte koje sve usluge pružamo kako bismo vam pomogli da zajedno zakoračimo u svet cirkularne ekonomije.
Još zanimljivih zapažanja o cirkularnoj ekonomiji možete da čujete na sledećem videu:
Ako želite da saznate više o cirkularnoj ekonomiji, budite uz nas na putu ka cirkularnosti. Pišite nam o vašim nedoumicama i razmišljanjima na temu praktične primene novog ekonomskog modela u vaše poslovanje i život.
Tu smo da vas podržimo na vašem putu ka održivom poslovanju.